Samochody rajdowe znacznie różnią się od znanych nam wszystkim samochodów osobowych poruszających się po drogach publicznych. ich wyposażenie jest ściśle dostosowane do wymogów sportów motorowych, czyli rajdów samochodowych. Wszystko co znajduje się wewnątrz pojazdu jest przemyślane, i nie znajduje się tam przypadkowo. Wnętrze typowej rajdówki wygląda surowo, wręcz można powiedzieć brzydko, porównując to z wygodnymi, elegancko wyglądającymi wnętrzami współczesnych samochodów.
Wyposażenie w systemy gaśnicze
Elementem, który rzuca się w oczy oglądając wnętrze samochodu rajdowego, jest system gaśniczy. W zwykłych pojazdach używanych na co dzień do gaszenia ewentualnego pożaru w samochodzie używana jest mała gaśnica ręczna, którą zwykle wozimy w bagażniku lub pod siedzeniem., czasem przypięta jest w okolicach nóg kierowcy czy pasażera. Samochody rajdowe mają zupełnie inne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i gaszenia pożarów. Tutaj proces gaszenia odbywa się w sposób automatyczny, gdyż znacznie podnosi to bezpieczeństwo znajdujących się w środku osób. Aby gaszenie miało miejsce potrzebne jest tylko uruchomienie systemu poprzez włącznik elektroniczny lub mechaniczny. Możliwe jest także uruchomienie gaszenie z zewnątrz pojazdu poprzez drugi włącznik, w przypadku, kiedy ani kierowca, ani pilot nie są w stanie uruchomić gaśnicy.
Elementy systemu gaśniczego
Systemy gaśnicze FIA są to homologowane systemy przeznaczone do gaszenia pożarów w kabinie samochodu oraz komorze silnika. Homologacja FIA takiego wyposażenia jest wymagana przez organizatora rajdów, dlatego musi znaleźć się w każdym samochodzie, który będzie występował w zawodach i od tego nie ma wyjątków. Elementami są butla ze środkiem gaśniczym, którą mocuj e się do konstrukcji samochodu. Zwykle umiejscowiona jest z tyłu samochodu. Kolejnym elementem są przewody, które rozchodzą się od butli do wnętrza kabiny załogi, oraz do komory silnika. Dzięki temu po uruchomieniu gaszenia nastąpi od razu bezpośrednie gaszenia ognia zarówno wokół załogi pojazdu jak i w silniku, bowiem ogień może pojawić się w tych dwóch miejscach. Kolejny element to włączniki systemu gaśniczego i jak zostało to powiedziane wcześniej, mogą być to włączniki mechaniczne lub elektroniczne. Nie ma większego znaczenia jaki typ włącznika zostanie zastosowany. Oba rozwiązania są dopuszczone do stosowania w rajdach przez organizatora.
Dlaczego w samochodach rajdowych trzeba mieś sprawne systemy gaśnicze zamiast ręcznej gaśnicy?
Oczywiście posiadanie w samochodzie rajdowym małej gaśnicy nie jest zabronione, jednak posiadanie pełnego i sprawnego systemu gaśniczego to obowiązek. Dzieje się tak dlatego, że sport motorowy jest niebezpieczny i istnieje ryzyko wielu rożnych wypadków. System gaśniczy działa automatycznie i umożliwia uruchomienie bez wstawania kierowcy lub pilota z fotela. Po poważnych wypadkach mogą nie być w stanie sami podnieść się i zacząć gasić, dlatego jedyne co musza zrobić to wcisnąć przycisk. A w przypadku gdyby i tego nie mogli wykonać, istnieje szansa, że zrobi to z nich ktoś z zewnątrz uruchamiając gaszenie przyciskiem zewnętrznym.